Tålamod och acceptans. 


Yoga är inte bara fysisk träning. Det är så mycket mer. Hur du tänker, agerar, lever. I det stora och i det lilla. Hur du är mot dig själv såväl som andra.

Den fysiska yogan har varit minimal för mig den senaste tiden. Men det mentala finns med dagligen. Ibland med motstånd och ibland med flow. Hur jag exempelvis vissa dagar i slutet av graviditeten verkligen fick kämpa med acceptans och tålamod i väntan på min son, när beräknade dagen passerades med råge (16 dagar), och ändå ville han inte kika ut. Men vissa dagar fanns acceptansen och lugnet där. Att han kommer när han kommer och det är ok. Nästan som en varannan dags humör. Eller så skiftade det under dagen. Som ett aprilväder.

Nu efter förlossningen, så behöver kroppen långsamt få läka innan det fysiska ökas på. Långsamma promenader och mjuka lugna rörelser gäller tills vidare. Jag får ge lite extra tid till läkningen, eftersom det blev akut snitt. Så jag får även påminna mig att kroppen också återhämtar sig från en operation. Och i detta åter jobba med tålamod och acceptans.

Rörelse är en så viktig del i mitt liv. Det är min medecin, min läkning, mitt lyckopiller. Fysiskt, känslomässigt och mentalt.

Jag har länge längtat efter mindful jogging längs älven. Det jag kallar för yogga. När man joggar och är närvarande i vad som sker; bl.a att ta in allt från hur fötterna möter marken, känner och följer andetaget med medvetenhet, ser och uppskattar naturen som omger en. På samma sätt åker jag skidor när marken har fått sitt omslutande snötäcke.

Jag ser fram emot att få starta en ny yoga resa. Min kropp bär på mycket stelhet och smärta från att inte ha fått sin dos rörelse på länge. Och kroppen har förändrats under de senaste 10 månaderna. Gamla övervunna rädslor lär även vara tillbaka, då jag tillexempel inte vet hur kroppen idag skulle klara av att ramla ur en inversion (uppochner position). Det blir åter igen att få praktisera både tålamod och acceptans. Övervinna rädslor. Och läka.

En resa att se fram emot, och bli fruktansvärt frustrerad på. Och det är okej.

Det är i motgångar, motstånd och mörker vi lär oss saker. Och i ljuset och i livets flow vi får fira.

Mammaledig

IMG_4505

Som egenföretagare har semestrarna hållit sig till en vecka i taget och utrymmet för ledighet varit väldigt litet. För varenda sekund utan att ha kundkontakt är sekunder utan lön. Betald semester är likamed att ha jobbat extra mycket innan, för att ha råd att ta ledigt några dagar. Att nu stå inför en så stor förändring i livet på så många sätt känns spännande och underligt. Att snart för första gången få möta det liv jag nu burit under mitt hjärta under en lång tid.  Att få lära känna mig själv som förälder och utforska det nya livet i en annan konstellation där vi blir tre istället för de 10 år vi varit två.  Att få finnas där i den viktigaste uppgift jag tagit mig an. Att få vara mamma.

Ett stort tack till det supportsystem vi har i sverige som gör att jag som företagare faktiskt har möjligheten att ha betald ledighet för att få vara hemma med mitt barn. Det är värt mer än guld. (även om summan man får är liten, så är möjligheten stor) För första gången ska jag vara borta från jobbet mer än en vecka åt gången någon gång per år. Detta betyder inte att jag slutar med mitt företagande. Min firma är också som min bebis jag fostrat och utvecklat. Jag kommer bara att nyttja möjligheten som vi har i Sverige, att få vara föräldrarledig en tid. En så viktig tid. Hur lång den tiden är kommer att visa sig eftersom. När vi lärt känna varandra i det nya livet som blir.

Stort tack till alla mina kunder, klienter och yogisar. <3

Gravid och nybliven mamma träning

I vår tänkte jag, i samarbete med ABF Pajala, starta en kurs med funktionell träning och yoga för gravida och nyblivna mammor.

16115058_1057488504356870_1971172338618812030_n

 Träning för gravida och nyblivna mammor. Vi kommer att fokusera på att stabilisera och stärka upp men också mjukna och öppna upp, andas och slappna av. En balans mellan allt detta. Vad en gravid och nyförlöst kropp behöver fokusera på under och efter en sådan stor och viktig process.

Preliminärt startdatum är tisdag 21:a februari kl 16.30-17.30. Kursen är på 5 gånger och investeringen är 650 kr. Klicka dig in på länken nedan för att komma till ABF’s sida vars du också kan boka in dig på kursen.

http://www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Norrbotten/ABF-Norr/Kurser-och-studiecirklar/Halsa-vard-livsstil/Gravid-och-mamma-yogatraning-/

Naturens rytm.

Att fylla på och inspireras. Det är något som jag behöver göra med jämna och ojämna mellanrum. Det kan handla om så många olika saker, som skapar just denna påfyllnad och inspiration. Naturen är en stor källa för  just detta. Där finner jag min energi och mitt lugn. Att lyssna till tystnaden och andas den friska luften.

Jag följer naturens rytm och älskar alla årstider. Att följa dem och utforska dem. Det finns så mycket bortanför och innanför varje pulsation av liv, förnyelse, död, återuppbyggnad och vila i naturen att inspireras av och lära sig utav.

Nu kommer jag att åka till andra sidan jorden och få känna på en helt annan natur och puls, mitt i när min kropp och sinne är van att sakta ner och njuta av lugnet som isen och snön kommer med. En tid att få lära sig av mörkret och vilan som våran vinter inbringar. Det kommer bli intressant att få utforska att så tydligt byta atmosfär och omgivning och se hur kropp och sinne påverkas utav en helt annan rytm i naturen än den puls jag just nu följer. Omedvetet och medvetet. Inte streta emot det som är. Utan snarare tillåta det att få vara.

Jag återvänder från Bali, till vårt älskade Tornedalen till december, fylld med solstrålar och ytterligare 100h yogalärarutbildning i ryggsäcken att få dela med mig utav.

fullsizerender-2

Höstens yoga kurser i Pajala

13400936_872267099545679_349885951_nLugn, vila och återhämtning

Dagens samhälle har en hög puls och det kan skapa en inneboende stress hos oss. Speciellt när man vill kunna finnas där, räcka till och hinna med. Höga krav, speciellt från sig själv, på sig själv. Och någonstans i det hela kan man lätt glömma bort sig själv. Att dra i handbromsen mitt i stormen.
Det är ingen konstighet att utmattning är så utbrett idag. Vilan och pausen värderas inte i det stora hela på samma skala som den behövs. Utan det är mer det högpresterande beteendet som får en klapp på axeln.
Denna kurs är för dig som behöver en paus, ett andrum, att få varva ner och finna lugnet i stormen.
En kurs med bl.a andningstekniker, restoreativ yoga (vilande och återhämtande yoga) i en trygg och lugn miljö. En stund för dig själv. Att få andas ut. Det är du värd.

Prel. start onsdag 21 september kl 16.30-17.30
5 tillfällen.
Investering: 600 kr

Anmälan sker via ABF Pajala. Klicka här för att komma till ABF’s anmälningssida.

 

IMG_8640Vinyasa flow / Yoga Flow 

En yoga kurs för ALLA, oavsett yogavana eller träningsvana.  Nybörjare eller fortsättning. ”Stel som kylskåp” eller ej. Alla börjar där man är och utgår alltid från det man har att använda sig av. Din egna kropp och sinne, som det är, precis just nu.
Dynamiska flöden uppbyggd i sekvenser där du får utforska styrka, rörlighet och balans, inifrån och ut. Lotta guidar dig med medvetna steg.
Det finns altid något nytt att utforska, nya upptäckter att göra, något att stärka, något att ge mer utrymme till och någonstans att skapa mer balans. Både fysiskt och mentalt – på alla plan. Vars du än är.
En resa utan slut, men den har en början.

Antingen börja eller fortsätt din yogaresa måndag 29:e augusti kl 18.30-20.00
10 tillfällen
Investering: 1000 kr

Anmälan sker via ABF Pajala. Klicka här för att komma till ABF’s anmälningssida.

 

IMG_1587Yin yoga

Yin är en klass för din energiska kropp. Ursprunget ligger i den kinesiska medicinen där fokuset är att öppna upp energiflödet i kroppens. Du har tre principer som guidar dig genom din yinpraktisering:

Mjukhet – Släpp ditt max och låt positionen guida in dig i kroppen – för att hitta sensation, inte smärta.

Stillhet – Genom att släppa muskelaktivitet kommer du in i dina passiva strukturer – bindväv och fascia.

Stadighet – Positionerna hålls en längre stund för att komma in i kroppens Yin. Positionerna hålls minst 3-5 min.

Med Yin arbetar du in på djupet av dig själv, i alla dimensioner. Du tillåter dig bli bekväm i det obekväma. Klassen är mycket meditativ och stillar ditt sinne.

Start tisdag 30 augusti kl 18.30-20.00
10 tillfällen.
Investering: 1000 kr

Anmälan sker via ABF Pajala. Klicka här för att komma till ABF’s anmälningssida.